UNewsGuard

mayoclinic.org

A health information site run by the world-renowned Mayo Clinic, with medical content
that is reviewed by physicians. It publishes highly reliable content, although its
transparency standards are weak.

Ownership and The site is owned by the Mayo Foundation for Medical Education and Research, a

Financing nonprofit organization that handles the educational and research materials published
by the Mayo Clinic. The Mayo Clinic encompasses hospital campuses in Rochester,
Minnesota., Phoenix, Arizona., and Jacksonville, Florida, along with a network of
physician practices and specialists in Minnesota, Wisconsin, and lowa. The site carries
advertisements and sponsored content. It also solicits donations.

Content MayoClinic.org provides alphabetized articles on health conditions, diseases,
medications, and medical procedures designed for a general audience. Articles are
often spread out over multiple pages. For example, the article on brain tumors has
separate pages for symptoms and causes of the disease, diagnosis, and treatment,
Mayo Clinic doctors and departments specializing in brain tumors, and an overview of
brain tumor care at Mayo Clinic.

What part of the article readers see first depends on how they access the site. If
clicking a link to an article through the alphabetized lists, an overview of the subject
will pop up first. If readers select a topic from the Featured Topics section of the home
page, the first page they see is the one promoting Mayo Clinic's expertise and skill in
that particular area.

Along with the articles, Mayoclinic.org provides information about its hospitals,
medical schools, laboratories, and clinical trials.

Credibility Mayo spokesperson Susan Barber Lindquist told NewsGuard that the site’s goal is
“providing accurate, reliable and timely information to both the medical community
and the general public.”

According to Mayoclinic.org's content development policy, those responsible for
writing articles for the site have “academic training in journalism, creative writing,
health education or related fields.” The site’s medical editors, who include Mayo Clinic
physicians, registered nurses, dietitians and other specialists, then review the content.

Lindquist told NewsGuard that Mayoclinic.org articles draw from a variety of sources,
including federal health agencies such as the Centers for Disease Control and
Prevention, guidelines developed by groups such as the U.S. Preventive Services Task
Force, and the Mayo Clinic's own experts. The site’s terms and conditions include a
disclaimer saying none of its content should be considered a substitute for medical
advice and treatment.

In 2018, the credibility of health information on the site was called into question by a
2018 ProPublica article. The story found Mayoclinic.org, along with sites including
Harvard Health Publishing and MedlinePlus, had incorrect information about
preeclampsia, a potentially fatal complication of pregnancy. ProPublica reported Mayo
and other sites wrote that the only cure for the condition is “delivery of your baby.”
The Mayo article did not mention that preeclampsia can also develop in the days and
weeks after childbirth.

Mayoclinic.org updated the article to explain the possibility of postpartum
preeclampsia and added that black women having a higher risk of developing the
condition. Mayo told ProPublica it had “self-identified” the need to update the article,
although the change came after ProPublica reached out for comment.

Lindquist told NewsGuard that articles are reviewed every two years, but can be
changed more frequently because of “critical developments,” such as a drug being
pulled off the market, or when errors are discovered by Mayo or readers. In the case
of the preeclampsia article, Lindquist said the update was to “add clarifying context,
not to correct a statement of fact.”

Mayoclinic.org has a corrections policy listed on the site, stating that if “we determine
that our content contains confusing, misleading or inaccurate information, we will
revise the content.” Lindquist said that corrections are included in an article if a factual
error has been made, not when they have been updated -- as was the case with the
preeclampsia article. NewsGuard could find no examples of corrections on the site
and Mayo provided no examples of corrections when asked. Thus, NewsGuard has
determined the site does not regularly correct or clarify errors.

Mayoclinic.org won the Harris Poll's Health Information Website of the Year in 2013
and 2015. Mayo Clinic's flagship hospital in Rochester, Minnesota is considered one of
the best health care facilities in the U.S., having topped the U.S. News and World
Report Best Hospitals Honor Roll for 2016-17, 2017-18 and 2018-19.

Transparency Articles about diseases and conditions on the site are credited to Mayo Clinic Staff, not
individual authors. Medical editors make the final calls on issues of medical accuracy,
Lindquist said, but no one is given individual credit on an article because of how many
people contribute. Lindquist confirmed to NewsGuard that the “communications
professionals” writing the articles are not individually identified.

The site's advertising policy is also more detailed and readily available than most news
sites. Among its many conditions, Mayo Clinic says advertisers cannot make
unsubstantiated health claims or suggest Mayo is endorsing their product. If the ads
are for over-the-counter or prescription medications, they must have been approved
by the Food and Drug Administration. Advertisements seen along the right side of
pages on the site include the following disclaimer: “Mayo Clinic does not endorse
companies or products. Advertising revenue supports our not-for-profit mission.”
(Although the Mayo Clinic's tax status is that of a nonprofit, it consistently reports
hundreds of millions of dollars in annual operating profit.)

Much of the information in the “Drugs and Supplements” section of Mayoclinic.org is

What is NewsGuard®?

This website mostly adheres to basic
standards of credibility and transparency.

+/  Does not repeatedly publish false content

Gathers and presents information
responsibly

X Regularly corrects or clarifies errors

Handles the difference between news and

v opinion responsibly
Avoids deceptive headlines
Website discloses ownership and financing
Clearly labels advertising

x Reveals who's in charge, including any

possible conflicts of interest

The site provides names of content
X creators, along with either contact or
biographical information

Criteria are listed in order of importance.
More information.



History

Written by: John Gregory

listed as provided by Micromedex, a drug, disease, and toxicology database run by the
IBM Corporation’s Truven Health Analytics and used by Mayo Clinic and other health
systems. Its use on the site comes with an additional disclaimer, saying Mayo and
Micromedex make “no representation or warranty as to the accuracy, reliability,
timeliness, usefulness or completeness of any of the information contained in the
products.”

The site’s ownership by the Mayo Foundation for Medical Education and Research is
disclosed in the copyright at the bottom of every page. Its affiliation with Mayo Clinic is
made clear on the About This Site page.

When Mayoclinic.org medical editors have done work for drug or medical device
companies, the potential conflict of interest is not disclosed on the site. For example,
the Centers for Medicare and Medicaid Services Open Payments database lists
hematology editor Dr. Ruben Mesa as performing more than $160,000 worth of
editorial, medical writing, and consulting services between 2013 and 2017 related to
Jakafi, a treatment for bone marrow disorder myelofibrosis. Mesa’s work is not
disclosed on the Mayoclinic.org entry on Jakafi. An attached comment on the
payments says “no payments were made directly” to Mesa.

Lindquist said Mayo Clinic's internal records “do not indicate any personal payment to
Dr. Mesa for promotional speaking,” which she added would not be allowed under
Mayo's consulting policy. Mesa's consulting payments, she said, were directed to Mayo
rather than accepted personally.

“Data listed within Open Payments may be inaccurate as industry often still lists the
individual's name as receiving payment,” Lindquist told NewsGuard.

In another example, urology editor Dr. Erik Castle is listed in ProPublica’s database of
doctor payments as accepting $9,500 in consulting fees from Bayer Healthcare
Pharmaceuticals in 2015 related to the prostate cancer drug Xofigo. No disclosure of
this payment is included on the Xofigo article on Mayoclinic,org, and the drug is listed
among potential treatments for men with stage 4 prostate cancer.

Nineteen of Mayoclinic.org’s medical editors are listed as having accepted payments
from pharmaceutical or medical device companies between 2013 and 2017. Lindquist
said Mayo's policy requires disclosure of any financial interest in products mentioned
in their articles, but no example of such a disclosure was provided.

NewsGuard has therefore determined Mayoclinic.org fails to meet the standards of
providing information about site leaders and possible conflicts of interests.

The site’'s domain name was registered in 1997. The Mayo Clinic was founded in 1889
in Rochester, Minnesota, as Saint Mary’s Hospital. The Mayo Foundation for Medical
Education and Research was established in 1915 to create a more rigorous training
program for medical specialists in partnership with the University of Minnesota.

Edited by: Amy Westfeldt, Eric Effron

Send feedback to NewsGuard: Click Here

Sources

Ownership and
Financing

Content

Credibility

Transparency

https://www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196(14)01088-X/fulltext
https://health.usnews.com/best-hospitals/area/mn/mayo-clinic-6610451
https://philanthropy.mayoclinic.org/donatemc?
_8a=1.106295754.875548221.1406903985
https://projects.propublica.org/nonprofits/organizations/416011702/20171318934930
5446/IRS990
https://www.bloomberg.com/research/stocks/private/snapshot.asp?privcapld=162817
https://www.mayoclinic.org/about-mayo-clinic
https://mayoclinichealthsystem.org/about-us
https://mayoclinichealthsystem.org/find-a-location

https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-marijuana/art-20364974
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/brain-tumor/diagnosis-treatment/drc-
20350088
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/c-difficile/symptoms-causes/syc-
20351691

https://www.propublica.org/article/trusted-health-sites-spread-myths-about-
preeclampsia-deadly-pregnancy-complication
https://www.mayoclinic.org/about-this-site/accreditations-awards
http://www.strategichealthcare.com/Data/Sites/33/media/web-awards/award-
winners/ehla_2017_winnerlist_final.pdf

https://www.plainenglishmedia.com/

2013 Harris Poll award: https://www.prnewswire.com/news-releases/mayocliniccom-
awarded-inaugural-health-information-website-brand-of-the-year-in-harris-poll-
equitrend-study-211415541.html

2015 Harris Poll award:
http://newsroom.hilton.com/assets/HMWD/docs/EnduringBrandsTop2015HarrisPollEq
uiTrendList.pdf
https://www.healthcarefinancenews.com/news/mayo-clinic-comes-out-top-us-news-
and-world-report-unveils-2018-19-best-hospitals
https://www.usnews.com/info/blogs/press-room/articles/2018-08-14/us-news-
announces-2018-19-best-hospitals
https://www.mayoclinic.org/about-this-site/corrections-policy

https://www.mayoclinic.org/about-this-site/product-development-policy
https://www.mayoclinic.org/about-this-site/meet-our-medical-editors
https://www.mayoclinic.org/about-this-site/advertising-sponsorship
https://www.mayoclinic.org/about-this-site/advertising-sponsorship-policy
https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/acetaminophen-oral-route-rectal-
route/description/drg-20068480
https://liblog.mayo.edu/2010/01/14/micromedex-2-0-update-change-of-interface/
https://elpaso.ttuhsc.edu/libraries/files/usingmicromedex.pdf
https://www.beckershospitalreview.com/healthcare-information-technology/the-apps-
clinicians-are-using-and-how-they-re-streamlining-care-delivery.html

Stivarga: https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/regorafenib-oral-
route/description/drg-20075822

Mantinne Stivarea awnar:



[
htt, www.fda.gov/newsevents/newsroom/pressannouncements/ucm555608.htm
Ruben Mesa payments on CMS database:
https://openpaymentsdata.cms.gov/physician/361196/payment-information

Jakafi entry on Mayo: https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/ruxolitinib-oral-
route/description/drg-20075326

Erik Castle payments on CMS database:
https://openpaymentsdata.cms.gov/physician/1138787/payment-information

Erik Castle payments on ProPublica database:
https://projects.propublica.org/docdollars/doctors/pid/1138787

Xofigo entry on Mayo Clinic: https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/radium-
ra-223-dichloride-intravenous-route/precautions/drg-20061014

Xofigo mentioned in prostate cancer article: https://www.mayoclinic.org/drugs-
supplements/radium-ra-223-dichloride-intravenous-route/precautions/drg-20061014
Mayo's conflict of interest policy: https://www.mayo.edu/pmts/mc0200-
mc0299/mc0219-09.pdf?_ga=2.111927171.645911822.1534859277-
1787328962.1534441536

History https://web.archive.org/web/20011130090601/http://mayoclinic.org:80/
https://whois.icann.org/en/lookup?name=mayoclinic.org
https://www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196(14)01088-X/fulltext
http://history.mayoclinic.org/timelines/history-timeline.php

© 2020 NewsGuard® Technologies, Inc. NewsGuard Technologies, Inc. is solely responsible for the content.



