de.sputniknews.com

The German-language site of Sputnik News, a Russian state-owned
news agency that publishes propaganda and disinformation to serve
the Kremlin's interests.

Ownership and
Financing

Content

Sputnik Deutschland is a subsidiary of Rossiya
Segodnya, a Russian government-owned international
news agency. Rossiya Segodnya was established in
December 2013 by Russian President Vladimir Putin.
The international broadcasting service, Voice of Russia,
and the state-run news agency, RIA Novosti, were
dissolved and merged into Rossiya Segodnya.

Rossiya Segodnya launched Sputnik in November 2014.
Sputnik Deutschland also runs the radio station SNA-
Radio, which broadcasts in collaboration with the
Bavarian radio station Mega Radio.

The site runs advertisements.

Sputnik Deutschland covers international politics,
business, science, technology, culture, and celebrities. It
has a separate section for German news, which primarily
covers politics and major crime stories.

The site states on its About Us (Uber Uns) page that it
“reports on global politics and business only for
audiences abroad.” Sputnik is headquartered in
Moscow, has bureaus in 34 countries, and produces
content in 30 languages.

Sputnik Deutschland hosts a large amount of radio
content, and says on the website that its global network
produces an estimated 800 hours of daily radio
programming. The site also has separate pages for
video and photos.

Typical articles include “Pleitgen: Relationship between
Russia and Germany is catastrophic and unacceptable”
("Pleitgen: Beziehung Russland - Deutschland ist
katastrophal und nicht hinnehmbar”); “No Trump Russia

Score:

Proceed with caution: This
website severely violates basic
standards of credibility and
transparency.

12.5/100

Does not repeatedly publish false
content (22 points)

Gathers and presents information
responsibly (18)

Regularly corrects or clarifies
errors (12.5)

Handles the difference between
news and opinion responsibly
(12.5)

Avoids deceptive headlines (10)

Website discloses ownership and
financing (7.5)

Clearly labels advertising (7.5)

Reveals who's in charge,
including any possible conflicts
of interest (5)

The site provides names of
content creators, along with
either contact or biographical
information (5)

Criteria are listed in order of

importance.

More information.



https://www.newsguardtech.com/ratings/rating-process-criteria/

Credibility

conspiracy: US Attorney General confirmed” (“Keine
Trump-Russland-Verschwérung: US-

Justizminister bestatigt”); and “Putin assures
Volkswagen of support for production in Russia” (“Putin
sichert Volkswagen Unterstlitzung bei Produktion in
Russland zu").

The website publishes original reported stories, in text
and video, by Sputnik staff. Articles are often based on
information provided by other news organizations or
from social media. However, Sputnik Deutschland,
similar to its editions in other languages, has repeatedly
disseminated propaganda and false information on
behalf of the Russian government, and has published
false information about the 2020 Wuhan coronavirus
outbreak.

Sputnik’'s agenda has been well-documented. In January
2017, a U.S. intelligence report called Sputnik and RT
part of a "Russia’s state-run propaganda machine” used
to benefit Donald Trump ahead of the 2016 presidential
elections. In April 2017, French President Emmanuel
Macron banned Sputnik and RT from his campaign
events, claiming the outlets had a “systematic desire to
issue fake news and false information.” Six months later,
Twitter banned Sputnik and RT from advertising on the
platform for interfering “with the election on behalf of
the Russian government.”

In January 2019, Facebook announced that the platform
removed 364 Russian-linked Facebook pages and
accounts for engaging in “coordinated inauthentic
behavior on Facebook and Instagram.” Although these
pages primarily represented themselves as independent
news or general interest pages, Facebook said they
were linked to employees of Sputnik and “frequently
posted about topics like anti-NATO sentiment, protest
movements, and anti-corruption.”

Sputnik Deutschland articles have advanced the

Kremlin's false claims that the Syrian government did
not engage in chemical attacks against its citizens. In
multiple articles in 2018 and 2019, Sputnik published



claims that elements of the April 2018 attack in Douma,
Syria, were “staged,” such as in the February 2019
article, ""Chemical attack' in Duma: Recordings staged in
hospital - BBC producer” (“’Chemieangriff' in Duma:
Aufnahmen in Hospital inszeniert — BBC-Produzent”),
and the May 2019 article, “"Unpublished OPCW report:
Poison gas attack staged in Syrian Duma”
("Unveroffentlichter OPCW-Bericht: Giftgasangriff im
syrischen Duma inszeniert”). In the latter article, Sputnik
cited an unpublished report by the chemical weapons
watchdog group, the Organization for the Prohibition of
Chemical Weapons, which the article says “makes it
clear that the incident was staged.” In fact, the
organization’s report, released in early 2019, concluded
that chlorine was likely used as a weapon in the Douma
attack, which killed more than 40 people. The claims
that attacks in Syria have been staged have been
contradicted for years by first-person accounts, photos,
and videos documenting the victims, as well as reports
from the United Nations.

In February 2020, Sputnik Deutschland promoted a
conspiracy theory about the Wuhan coronavirus
outbreak. An article titled “Aliens fleeing Earth because
of coronavirus? UFO appears near the ISS”
("AuBerirdische fliehen von der Erde wegen
Coronavirus? Ufo taucht nahe der ISS auf”), reported
that the "UFO hunter,” Scott C. Waring, “claims to have
spotted an alien spacecraft near the International Space
Station ISS.”

The article included a video from Waring's YouTube
account, which shared film from the National
Aeronautics and Space Administration, showing a small
object near the space station. Sputnik’s article referred
to Waring's speculation, stating that “the alien sighting
could be connected to the coronavirus. ... Aliens, who
may still be present on Earth could now be fleeing the
planet.”

Multiple Sputnik Deutschland stories have published
false and misleading stories that negatively portray the
Ukraine, which has been in military conflict with Russia



since 2014.

In February 2018, the site published an article titled
"Ukraine trains terrorists for operations in Europe and
the Middle East - Media” (“"Ukraine bildet Terroristen flr
Operationen in Europa und Nahost aus - Medien.”),
citing as its source a report by Russian television station
Tsargrad and other unspecified “media reports.”
Tsargrad based its report, which was denied by
Ukrainian police, on a photograph of a Russian
document that described a “training camp next to
Krasnograd,” according to Stop Fake, a Ukrainian fact-
checking organization. The document, which was not
clearly attributed, did not discuss terrorism, according
to Stop Fake.

In May 2018, Sputnik Deutschland published “Nato
soldiers killed in Donbass explosion - Source” (“Nato-
Soldaten bei Explosion im Donbass getotet - Quelle”),
which reported that three Canadian soldiers were killed
by the Ukrainian military. The article, attributed to a
military source in the "People’s Republic of Donetsk,”
was denied by Canadian officials. Canadian channel CTV
News reported that the claim was based on rumors
circulated by Russian social media accounts.

In 2014, Sputnik Deutschland illustrated the article
“Amnesty International: Blocked aid convoys - disaster
for Eastern Ukraine” (“Amnesty International: Blockierte
Hilfskonvois - Katastrophe fir Ost-Ukraine”), with a
photograph of trucks bearing signs that said
"humanitarian help by the Russian Federation.” While
Russia did send aid convoys to the Ukraine in 2014, the
blocked convoys that Amnesty International described
in the article were actually financed by the foundation
of a Ukrainian billionaire, Rinat Akhmetov.

While Sputnik does not disclose it is owned by the
Russian government or that it has a political orientation,
its articles regularly advance narratives that support
Russian interests. For example, a July 2017 article that
reported on a Putin speech at the G20 summit,
“Russophobia as an export commodity: 'Kiev leadership

"

was established by European countries™ (“Russophobie



Transparency

als Exportware: 'Kiewer Fihrung wurde von
europaischen Landern etabliert'™), portrayed Ukraine as
a failed state riven with corruption and chaos. Ukraine
“is not just a destabilizing factor in Europe, but also a
geopolitical risk,” the article said. “The existence of a
country on the European continent whose conduct only
fuels civil war and anti-Russian hysteria and promotes
corruption is a danger for all.”

Because Sputnik Deutschland has regularly published
false content and propaganda that advance Russian
interests, without disclosing that it is owned by Russia’s
government, NewsGuard has determined that it
repeatedly publishes false content and deceptive
headlines, does not gather and present information
responsibly and does not differentiate news and
opinion responsibly.

Sputnik Deutschland does not state a correction policy
on the website. A NewsGuard review did not find
regular corrections on the site and Sputnik has left false
content uncorrected on the site.

After an initial email exchange with NewsGuard, Sputnik
Deutschland did not answer questions about the site’s
false content and editorial practices. NewsGuard called
a Moscow-based telephone number listed on the
website twice, and was directed to submit questions by
email.

Sputnik Deutschland’s Imprint (Impressum) section
discloses that Rossiya Segodnya is a Federal State
Unitary Enterprise (a unitary enterprise is a government
owned corporation in Russia). However, the site does
not explicitly say that it is owned and funded by the
Russian government.

Sputnik Deutschland’s About Us page names its editor-
in-chief, and provides a contact phone number and
email address.

Most articles are not attributed to authors. Those
articles that do have bylines sometimes link to the
writer's author page, which lists the writer’s other work.



History

However, no contact or biographical information is
provided.

After an initial email exchange with NewsGuard, Sputnik
Deutschland did not answer questions about the site’s
failure to disclose the Russian government'’s ownership
and its lack of information about content creators.
NewsGuard called a Moscow-based telephone number
listed on the website twice, and was directed to submit
questions by email.

Advertisements are clearly distinguishable from editorial
content.

Rossiya Segodnya's predecessor, RIA Novosti, was
founded in 1941 as the Soviet Information Bureau.
Voice of Russia, the forerunner to Sputnik's radio
programming arm, was founded in 1929 as Radio
Moscow. While Rossiya Segodnya translates to "Russia
Today," it is a separate entity from the Russian state-
controlled television network RT (formerly known as
Russia Today).

Editor's Note: This Nutrition Label was updated on March
4, 2020.

Written by: Marie Richter
Edited by: Anna-Sophie Harling, Bron Maher, Eric Effron, Amy Westfeldt, Alina Fichter

Send feedback to NewsGuard:Click Here

Sources

Ownership and
Financing

Content

https://de.sputniknews.com/docs/about/ueber_uns.html

https://www.faz.net/aktuell/feuilleton/medien/propagan
da-des-russischen-kanals-sputnik-news-13514327.html

https://rein-hoeren.de/content/mega-radio-sna-startet-
auf-dab

https://de.sputniknews.com/docs/about/ueber_uns.html
https://de.sputniknews.com/politik/201904 1832474407

8-pleitgen-beziehung-russland-katastrophal/



https://www.newsguardtech.com/about/team/marie-richter/
https://www.newsguardtech.com/about/team?p=153
https://www.newsguardtech.com/about/team?p=181
https://www.newsguardtech.com/about/team?p=150
https://www.newsguardtech.com/about/team?p=162
https://www.newsguardtech.com/about/team/alina-fichter/
https://www.newsguardtech.com/feedback/give/
https://de.sputniknews.com/docs/about/ueber_uns.html
https://www.faz.net/aktuell/feuilleton/medien/propaganda-des-russischen-kanals-sputnik-news-13514327.html
https://rein-hoeren.de/content/mega-radio-sna-startet-auf-dab
https://de.sputniknews.com/docs/about/ueber_uns.html
https://de.sputniknews.com/politik/20190418324744078-pleitgen-beziehung-russland-katastrophal/

Credibility

https://de.sputniknews.com/politik/2019041832474263
1-keine-trump-russland-verschwoerung-us-
justizminister-bestaetigt/
https://de.sputniknews.com/wirtschaft/20190412324674
999-putin-volkswagen-unterstuetzung-produktion-

russland/

https://de.sputniknews.com/zeitungen/2019041732472
9780-nato-schiffe-waehrend-ukraine-
wahlen/(presenting speculation as fact)
https://www.spiegel.de/international/germany/german-
intelligence-chief-bruno-kahl-interview-a-
1139602.html(German Intelligence Chief)
https://www.spiegel.de/netzwelt/apps/twitter-verbietet-
werbung-von-rt-und-sputnik-a-1174897.html(twitter ad
ban)
https://www.cjr.org/analysis/russia-sputnik-rt-fbi.php
https://www.themoscowtimes.com/2018/01/10/us-

orders-sputnik-news-agency-to-register-as-foreign-
agent-a60149
https://uk.reuters.com/article/uk-usa-trump-russia-
propaganda/u-s-based-russian-news-outlet-registers-
as-foreign-agent-idUKKCN1G201N
https://de.sputniknews.com/politik/2019042132476333
9-usa-syrien-spaltung-oel-waffe/
https://de.sputniknews.com/technik/2019042932482763
2-flugzeugtraeger-kampffaehigkeiten-einsatz/
https://de.sputniknews.com/wirtschaft/20190405324599
834-iwf-superstar-firmen-marktmacht-kontrolle/
https://de.sputniknews.com/politik/2019042732480905
5-assad-hat-gewonnen-putin-stimmt-zu/(EXAMPLE 1 -
gathering and presenting info responsibly)
https://de.sputniknews.com/politik/2019042932482906
5-russland-kooperation-mueller/(EXAMPLE 2 -
gathering and presenting info responsibly)
https://de.sputniknews.com/politik/2019042732481003
8-putin-ukraine-zahlt-fuer-gas-zweimal-mehr-als-
noetig/(EXAMPLE 3 - gathering and presenting info
responsibly)
https://de.sputniknews.com/politik/2019021832401465
8-merkel-verschwoerungstheorie-msk/



https://de.sputniknews.com/politik/20190418324742631-keine-trump-russland-verschwoerung-us-justizminister-bestaetigt/
https://de.sputniknews.com/wirtschaft/20190412324674999-putin-volkswagen-unterstuetzung-produktion-russland/
https://de.sputniknews.com/zeitungen/20190417324729780-nato-schiffe-waehrend-ukraine-wahlen/(presenting
https://www.spiegel.de/international/germany/german-intelligence-chief-bruno-kahl-interview-a-1139602.html(German
https://www.spiegel.de/netzwelt/apps/twitter-verbietet-werbung-von-rt-und-sputnik-a-1174897.html(twitter
https://www.cjr.org/analysis/russia-sputnik-rt-fbi.php
https://www.themoscowtimes.com/2018/01/10/us-orders-sputnik-news-agency-to-register-as-foreign-agent-a60149
https://uk.reuters.com/article/uk-usa-trump-russia-propaganda/u-s-based-russian-news-outlet-registers-as-foreign-agent-idUKKCN1G201N
https://de.sputniknews.com/politik/20190421324763339-usa-syrien-spaltung-oel-waffe/
https://de.sputniknews.com/technik/20190429324827632-flugzeugtraeger-kampffaehigkeiten-einsatz/
https://de.sputniknews.com/wirtschaft/20190405324599834-iwf-superstar-firmen-marktmacht-kontrolle/
https://de.sputniknews.com/politik/20190427324809055-assad-hat-gewonnen-putin-stimmt-zu/(EXAMPLE
https://de.sputniknews.com/politik/20190429324829065-russland-kooperation-mueller/(EXAMPLE
https://de.sputniknews.com/politik/20190427324810038-putin-ukraine-zahlt-fuer-gas-zweimal-mehr-als-noetig/(EXAMPLE
https://de.sputniknews.com/politik/20190218324014658-merkel-verschwoerungstheorie-msk/

https://de.sputniknews.com/panorama/2018051832076
6764-ukraine-donbass-nato-soldaten-getoetet/(false
content)

https://www.ctvnews.ca/politics/feds-deny-russian-
rumours-that-3-canadian-soldiers-were-killed-in-
ukraine-1.3936488
https://www.stopfake.org/de/fake-drei-kanadische-
nato-soldaten-im-donbas-getoetet/
https://de.sputniknews.com/politik/2018022231967046
8-ukraine-terroristen-europa-nahost-lager-ausbildung-
bataillone/(false content)
https://www.stopfake.org/de/fake-ukraine-bildet-
terroristen-fuer-operationen-in-europa-und-nahost-
aus/
https://de.sputniknews.com/panorama/2019021432395
4489-syrien-duma-chemiewaffenangriff-inszenierung-
bbc/
https://de.sputniknews.com/politik/2017020731443223
0-frankreich-praesidentenkandidat-macron-schwulen-
geruechte/
https://sputniknews.com/analysis/201702041050340451
-macron-us-agent-dhuicq/
https://www.zeit.de/politik/2017-02/fake-news-
emanuel-macron-russland-rekonstruktion/seite-2
https://de.sputniknews.com/politik/2017071031652861
3-russophobie-exportware-kiew-fuehrung-europa/
file:///Users/marierichter/Downloads/A4_RussischeMedi
en_D_Endfassung.pdf
https://de.sputniknews.com/ausland/201412243003553
62/
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2014/12/easte
rn-ukraine-humanitarian-disaster-looms-food-aid-
blocked/

https://www.icc-cpi.int/ukraine
https://de.sputniknews.com/politik/2019051532497173
6-opcw-bericht-giftgasangriff-duma/
https://de.sputniknews.com/politik/2019051532497053
6-konflikt-iran-usa-unruhestifter/
https://www.hollywoodreporter.com/thr-esq/justice-
department-wins-lawsuit-demanding-radio-station-

register-as-russian-agent-1208400



https://de.sputniknews.com/panorama/20180518320766764-ukraine-donbass-nato-soldaten-getoetet/(false
https://www.ctvnews.ca/politics/feds-deny-russian-rumours-that-3-canadian-soldiers-were-killed-in-ukraine-1.3936488
https://www.stopfake.org/de/fake-drei-kanadische-nato-soldaten-im-donbas-getoetet/
https://de.sputniknews.com/politik/20180222319670468-ukraine-terroristen-europa-nahost-lager-ausbildung-bataillone/(false
https://www.stopfake.org/de/fake-ukraine-bildet-terroristen-fuer-operationen-in-europa-und-nahost-aus/
https://de.sputniknews.com/panorama/20190214323954489-syrien-duma-chemiewaffenangriff-inszenierung-bbc/
https://de.sputniknews.com/politik/20170207314432230-frankreich-praesidentenkandidat-macron-schwulen-geruechte/
https://sputniknews.com/analysis/201702041050340451-macron-us-agent-dhuicq/
https://www.zeit.de/politik/2017-02/fake-news-emanuel-macron-russland-rekonstruktion/seite-2
https://de.sputniknews.com/politik/20170710316528613-russophobie-exportware-kiew-fuehrung-europa/
https://de.sputniknews.com/ausland/20141224300355362/
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2014/12/eastern-ukraine-humanitarian-disaster-looms-food-aid-blocked/
https://www.icc-cpi.int/ukraine
https://de.sputniknews.com/politik/20190515324971736-opcw-bericht-giftgasangriff-duma/
https://de.sputniknews.com/politik/20190515324970536-konflikt-iran-usa-unruhestifter/
https://www.hollywoodreporter.com/thr-esq/justice-department-wins-lawsuit-demanding-radio-station-register-as-russian-agent-1208400

Transparency

History

https://www.ecfr.eu/article/commentary_the_role_of _rus
sian_gas_in_ukraine248
https://www.stopfake.org/en/fake-european-gas-costs-
ukraine-four-times-more-than-russian-gas/
https://www.opcw.org/media-
centre/news/2019/03/opcw-issues-fact-finding-

mission-report-chemical-weapons-use-allegation

Coronavirus:
https://de.sputniknews.com/videoklub/2020022332649
8161-ausserirdische-fliehen-von-der-erde-wegen-
coronavirus/
https://web.archive.org/web/20200304163836/https://d
e.sputniknews.com/videoklub/20200223326498161-
ausserirdische-fliehen-von-der-erde-wegen-
coronavirus/
https://www.youtube.com/watch?v=X2elcSs0zCQ

https://de.sputniknews.com/docs/about/impressum.ht

https://de.sputniknews.com/docs/about/ueber_uns.html
https://de.sputniknews.com/authors/nikolaj_jolkin/(no
bio/contact example)
https://de.sputniknews.com/wirtschaft/20190417324726
982-turkish-stream-belgrad-abschnitt-bau/(no author)
https://de.sputniknews.com/politik/2019041832474596
9-nordkorea-fordert-reifen-diplomaten-statt-mike-
pompeo/(no author)
https://de.sputniknews.com/politik/2019041832474565
8-ukraine-selenski-lehnt-sonderstatus-fuer-donbass-
ab/(no author)

—

—+

https://www.eurotopics.net/en/190592/ria-novosti
https://www.themoscowtimes.com/2014/04/10/russia-
pulls-voice-of-america-radio-off-air-a33854



https://www.ecfr.eu/article/commentary_the_role_of_russian_gas_in_ukraine248
https://www.stopfake.org/en/fake-european-gas-costs-ukraine-four-times-more-than-russian-gas/
https://www.opcw.org/media-centre/news/2019/03/opcw-issues-fact-finding-mission-report-chemical-weapons-use-allegation
https://de.sputniknews.com/videoklub/20200223326498161-ausserirdische-fliehen-von-der-erde-wegen-coronavirus/
https://web.archive.org/web/20200304163836/https://de.sputniknews.com/videoklub/20200223326498161-ausserirdische-fliehen-von-der-erde-wegen-coronavirus/
https://www.youtube.com/watch?v=X2eIcSs0zCQ
https://de.sputniknews.com/docs/about/impressum.html
https://de.sputniknews.com/docs/about/ueber_uns.html
https://de.sputniknews.com/authors/nikolaj_jolkin/(no
https://de.sputniknews.com/wirtschaft/20190417324726982-turkish-stream-belgrad-abschnitt-bau/(no
https://de.sputniknews.com/politik/20190418324745969-nordkorea-fordert-reifen-diplomaten-statt-mike-pompeo/(no
https://de.sputniknews.com/politik/20190418324745658-ukraine-selenski-lehnt-sonderstatus-fuer-donbass-ab/(no
https://www.eurotopics.net/en/190592/ria-novosti
https://www.themoscowtimes.com/2014/04/10/russia-pulls-voice-of-america-radio-off-air-a33854

